Gå til hovedindholdet Gå til undermenuen

Fagmoduler til Dansk

Undervisningsmaterialet rummer mange gode danskfaglige aktiviteter. Fra læsning på forskellige niveauer, genfortælling og læseteater, over samtaler, foldebøger og formidling til et komplet miniforløb om kommunikation. I år kan du også lade dine elever arbejde dybere med, hvad hjælpeprojektet i Tunesien handler om.

Materialet rummer mange gode, danskfaglige aktiviteter, som knytter direkte an til fagmålene. I kan bl.a. arbejde nærmere med elevbogen, lave stangdukke-teater, fotohistorier og en interaktiv ’Børnenes Egen U-landskalender’. Opgaverne passer godt sammen med årets bog og med årets film i Filmbanken – og du kan krydre dit forløb med leg, bevægelse, musikvideo, mad og andre kreative opgaver, der alle handler om de samme tematikker.

Læsetræning i ’En farlig film’ af Kirsten Sonne Harild: Elevbogen inviterer til danskfaglig fordybelse og arbejde med læsetræning. Bogen rummer også masser af spændende faktastof. Hovedfortællingen ’En farlig film’ er til selvlæsning fra 3. klasse. I kan evt. høre dele af den som højtlæsning. De tre små eventyr er letlæsning til de mindste klassetrin.

Forslag til samtaler: Her kan du finde inspiration til samtaler om hvert enkelt kapitel i ’En farlig film’. Emnerne er lavet af forfatteren selv – Kirsten Sonne Harild.

Læseteater i klassen – eller teater med flotte stangdukker: Vi har omsat de tre små eventyr fra elevbogen til dialog med lav lix. Så kan I opføre dem som læseteater i klassen – eller for forældrene. I opgavearket ligger også store tegninger til flotte dukker til alle rollerne, så I kan opføre læseteateret som et nemt stang-dukketeater.

Genfortæl ’En farlig film’: Her får du et udklipsark med billeder fra historien, som du kan bruge på forskellige måder til en øvelse, hvor eleverne skal genfortælle handlingen. Der er både opgaver til 1.-2. klasse og 3.-5. klasse.

Lav flotte fotohistorier eller en digital kalender: Eleverne formidler deres nye viden om Tunesien, enten ved at lave digitale fotohistorier eller lave en interaktiv kalender. Eleverne undersøger, læser, udvælger, disponerer, skriver og præsenterer. Værktøjerne ligger på hjemmesiden og er nemme at arbejde med. Alle de vigtigste tekster kan læses højt, så også de mindste kan være med.

Miniforløb om kommunikation til 3.-5. klasse

Her lærer dine elever en masse om kommunikation – tilrettelagt på en konkret, sjov og scenariebaseret måde med tre gode opgaver. Eleverne lærer både om målgruppe, disponering, overskrifter, billedtekster og markedsføring – men i børnehøjde og med meget enkle øvelser, der er lige til at bruge. Opgaverne er lavet af kommunikationsfolk i samarbejde med dygtige danskkonsulenter. Eleverne omsætter også deres nye viden i et flot slutprodukt: Deres helt egen digitale lågekalender, der handler om årets land og som bliver endnu bedre med den nye indsigt.

  • Hvem er målgruppen?: Med tre sjove øvelser lærer eleverne, hvordan man fortæller til en målgruppe.
  • Lav gode overskrifter og billedtekster: Eleverne lærer om gode overskrifter og den vigtige billedtekst, der både skal fortælle en historie og spille sammen med et foto.
  • Lær at disponere: Med enkle øvelser lærer eleverne om at udvælge stof, at gruppere i emner og at finde en god rækkefølge.
  • Børnenes egen U-landskalender: Eleverne producerer deres egen digitale lågekalender, hvor de bag lågerne formidler om årets land – i form af fotos, overskrifter og billedtekster. Kalenderen skal laves til en målgruppe, f.eks. forældrene eller en venskabsklasse. Modtagerne får adgang til at se kalenderen på computer eller mobil, hvor de kan åbne lågerne.

Lær om årets projekt – og hvorfor journalistik er vigtigt

Årets organisation, IMS (International Media Support), har lavet en temaside her på hjemmesiden plus et miniforløb med praktiske aktiviteter, der giver eleverne dybere indblik i, hvad årets projekt egentlig handler om og hvorfor det gavner tuneserne. Samtidig lærer de med små øvelser om nogle af de vigtigste forhold ved god journalistik. Læs mere under 'Børnereporterne' i menuen her til venstre.

Læs mere her:

Find beskrivelsen af danskmodulerne og kommunikationsforløbet i lærervejledningen på side 42-43. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.

Moduler til dansk (uddrag af lærervejledning som pdf)

Her er opgaverne

Se opgaverne til dette forløb. De rummer differentierede aktiviteter fra 1.-5. klasse.

Opgavebanken

Sådan ser en digital lågekalender ud, når den er færdig

Her kan du se et eksempel på en helt færdig kalender, der er lavet med web-værktøjet til Børnenes Egen U-landskalender. Sådan ser resultatet ud for forældrene eller venskabsklassen, der modtager den.

Eksemplet her handler om Jordan, men den fungerer på helt samme måde, som en kalender, I laver i år.

Kalenderen er nem at lave og rummer masser af faglighed.

Se en digital lågekalender her

Få nyhedsbrevet - og ekstra muligheder

Med U-landskalenderens nyhedsbrev til lærere får du tilbud om materialer og muligheder – og opfølgning på resultaterne. Kommer 3-4 gange årligt.

Tilmeld dig til nyhedsbrevet

U-landskalenderen har gjort en forskel

Børn i mere end 40 lande har igennem årene fået gavn af U-landskalenderens projekter. Men hvad kom der ud af indsatsen?

Læs her om nogle af resultaterne

Del på Facebook