Filmbank
Her finder du alle de film, som er en del af U-landskalenderen 2022 om Tunesien. Så har du dem som lærer samlet og klar til afspilning ét sted. Der er både lidt underholdende fiktion og masser af fakta.
Vælg en filmrække:
Årets sang og musikvideo Tutorials Introduktion til Tunesien - film fra Danida Film fra 'Tunesiens børn' Tunesiens børnereportere DR Ramasjang: Jagten på regnbuens guld DR Ultra: 48 timer i Tunesien Øvrige filmÅrets sang og musikvideo
Isam B: Fortæl, fortæl (03:23)
Musiker, forfatter og podcast-vært Isam B har skrevet sangen ‘Fortæl, Fortæl’ til årets U-landskalender. Den handler om, at alle har ret til at bruge sin stemme, og lægger op til at tale med eleverne om, at enhver kan være med til at påvirke verden ved at fortælle sin historie. Musikvideoen er optaget i Tunesien, og man kan både synge og danse med. I Opgave 26 i Opgavebanken finder du teksten og instruktion til danse-moves.
Kom op og dans til årets sang (01:00)
Tutorials
Her får du og eleverne en kort introduktion til at arbejde med de to web-værktøjer – for de fleste elever er dette nok til, at de selv kan gå i gang. Du kan som lærer få en nærmere gennemgang og gode tips i menuen til venstre under ’Fotohistorier’ og ’Børnenes egen kalender’.
Sådan laver I jeres egen foto-historie (03:25)
Tutorial, der viser, hvordan eleverne laver deres egne fotohistorier.
Sådan laver I jeres egen digitale u-landskalender (05:41)
Tutorial, der viser, hvordan eleverne laver deres egen digitale u-landskalender.
Introduktion til Tunesien - film fra Danida
Velkommen til Tunesien (09:18)
Her får I en introduktion til Tunesien. I kommer hele vejen rundt om storbyen, ørkenen, kysten og de grønne landdistrikter. Filmen er derfor god at indlede jeres forløb med.
Det grønne Tunesien (07:18)
Kom tæt på de mennesker, der lever i Tunesiens grønne ’spisekammer’ i indlandet oppe mod nord – og på deres dyr og småbyer.
Det blå Tunesien (04:28)
Sejl ud med fiskerne i Middelhavet, besøg fiskemarkedet og mød børnene ved kysten.
Ørken og oaser (05:48)
Sahara, daddeloaser, saltsøer og beduiner. Besøg den sydlige del af Tunesien.
Opdag Tunis (03:32)
Tag med til Tunesiens hovedstad og besøg den gamle arabiske bydel, medinaen.
Til fest på skolen (02:04)
I dag er der fest på skolen i den lille tunesiske by, Makthar. Der er dans, musik, udklædning og hesteshow.
Tæl til 10 på arabisk – og på fransk (01:07)
Lær at tælle til 10 både på arabisk og på fransk. Børn fra Tunesien viser hvordan.
Kirsten Sonne Harrild om bogen ’En farlig film’ (03:35)
Forfatteren fortæller om tilblivelsen af årets bog.
Film fra 'Tunesiens børn'
Her får I indblik i hverdagen for tunesiske børn tre forskellige steder i landet. De små film finder I på hjemmesiden i temaet ’Tunesiens børn’. De er også en del af mini-forløbet om børneportrætter. Læs mere i menuen til venstre under ’Tunesiens børn’.
Filmene er optaget af de unge tunesere, I også møder i hjemmesidens tema ’Børnereporterne’.
Ayhem viser rundt (01:01)
Familien har ikke så meget plads. Ayhem laver spejlæg, leger med sin hund og spiller fodbold med vennerne ude på gaden. Der er mange børn i kvarteret.
Ayhem hos mormor (00:51)
Ayhem skal hjælpe sin mormor med at lave kul. Ikke alle i Tunesien har råd til et komfur der bruger strøm.
Ayhem på fisketur (01:04)
Ayhem skal helst fange aftensmaden til i dag – lykkedes det?
Ayhem på markedet (01:03)
Ayhem skal købe gulerødder på markedet til sin mor – og har også fået penge til appelsiner, som han elsker.
Ayhem i fritidsklub (00:58)
Når skolen er slut spiller Ayhem bordtennis eller fodbold. Han er også med i en robotklub, hvor han er i gang med at bygge sin egen lastbil.
Gaddour viser rundt (00:56)
Gaddour viser rundt derhjemme og hilser på familiens medlemmer. Han og lillebroren har hver deres værelse. Kattene er også med.
Gaddour går i brillebutik (00:42)
Efter skole sidder Gaddour ofte og tegner bag disken i den brillebutik, hvor hans mor arbejder. Eller prøver briller.
Gaddour går til violin (01:22)
Gaddour får violinundervisning ude i byen og viser sine mange instrumenter frem hjemme. Han elsker at spille musik.
Maysam viser rundt (01:10)
Maysam viser rundt derhjemme og vi hilser på hele familien. Hun skal vaske op efter sig, det er kedeligt.
Maysam går i skole (01:14)
Maysams skoleklasse har fransk. Hun bruger computer til at skrive på. Og i idrætstimerne skal hun og kammeraterne øver kolbøtter.
Maysam laver myntete (01:01)
Maysam laver myntete og forbereder snacks. Teen skal tilberedes på en helt særlig måde og med friske blade.
Maysams tre yndlingsting (00:43)
Maysams nye tøj fra Eid-fejringen gør hende glad. Det er også sjovt at gå til dans og lege i gården med kusiner og hund.
Tunesiens børnereportere
Her er filmene fra hjemmesidens tema ’Børnereporterne’ (læs mere om det i menuen til venstre), der giver eleverne indblik i årets projekt og hvorfor nyheder og journalistik er vigtigt. Her er også ’behind the scenes’ om, hvordan de unge tunesiske reportere har lavet indholdet til de tre børne-portrætter (ovenfor).
Børnereporterne - hvad laver de? (02:32)
Yasmin fortæller en vigtig historie (02:07)
Ny fabrik i byen (BLÅ version) (00:55)
Vinklet indslag til opgave 20
Ny fabrik i byen (GRØN version) (00:32)
Vinklet indslag til opgave 20
Nyhedsørkener og mundkurve – hvad betyder det? (01:59)
Sandt og falsk – hvordan kender man forskel? (02:25)
Hvad laver IMS? (01:45)
DR Ramasjang: Jagten på regnbuens guld
Motor Mille og Hr. Skæg tager på eventyr til Tunesien i denne serie. Vi oplever forskellige byer og landskaber og møder tunesiske børn, men først og fremmest er det en spændende historie med indbyggede etiske dilemmaer og et budskab om at bruge sin stemme.
Program 1: Hvor er vi? (10:22)
Motor Mille og Hr. Skæg vågner på et ukendt sted og kan ingenting huske. Hvor er de henne, og hvad er der sket? Måske er de eftersøgt, for der er plakater med deres ansigter i byen. De flygter gennem gaderne, og får hjælp af en dreng. Mille husker pludselig, at de er blevet hypnotiseret. Måske er det derfor, at de ikke kan huske noget? Nu skal de have opklaret mysteriet om, hvad der er sket, men inden da opdager de også et nyt problem: Regnbuen er knækket i to stykker. Åh nej!
Program 2: Hvem er skurken? (11:48)
Hr. Skæg og Motor Mille bliver ringet op i Tunesien af Heino Lange fra Ramasjang. Det viser sig, at han har hypnotiseret dem for at de skal stjæle Regnbuens guld til ham. For at sikre sig, at de gør som han siger, har Heino taget regnbuekrukken til fange. Han har en plan, som han deler med sin ven, skildpadden Linda, og han forklarer hende, hvorfor han vil have regnbuens guld. I Tunesien åbner Motor Mille og Hr. Skæg deres rygsæk, og der stråler et gyldent lys ud af den.
Program 3: Hvem har stjålet guldet? (13:13)
Det viser sig, at Hr. Skæg og Mille har regnbuens guld i rygsækken! Har de virkelig stjålet det? De flygter ud af byen, og Hr. Skæg husker pludselig, hvordan de stjal guldet under hypnose. Heino ringer igen til Tunesien, men han bliver forstyrret af sin nabo Jonna, der stjæler hans strøm. Hr. Skæg og Motor Mille opdager, at der er gået et stykke af Regnbuens guld og Hr. Skæg husker pludselig, at de under hypnosen tabte guldet, så det gik i to stykker. Det er deres skyld, at regnbuen er knækket!
Program 4: Den hemmelige dør (12:40)
Hr. Skæg og Motor Mille får samlet Regnbuens guld og nu er regnbuen hel igen. Nu skal de bare have afleveret guldklumpen tilbage men hvor er den hemmelige dør? Motor Mille og Hr. Skæg rider på dromedar gennem Saharas ørken og får også hjælp af en skoleklasse, men de bliver opdaget af en voksen og må tage flugten. Heino ringer rundt til telefoner i Tunesien for at finde Hr. Skæg og Motor Mille og hypnotisere dem igen.
Program 5: Hvem narrer hvem? (10:03)
Hr. Skæg og Motor Mille opdager, at de har mistet tasken med regnbuens guld, og det er jo en katastrofe! Heino er træt af, at Jonna bliver ved med at tage hans strøm, så han ikke kan ringe til Tunesien. Motor Mille og Hr. Skæg finder en måde at få tasken tilbage på. Heino vil have Mille og Hr. Skæg tilbage med guldet, og de lader som om, at de er hypnotiserede for at lokke Heino til at fortælle, hvor guldet er stjålet fra. Hr. Skæg og Mille må beslutte, om de vil aflevere guldet tilbage eller tage det med hjem for at redde regnbuen.
Program 6: Fjender eller venner (13:13)
Hr. Skæg og Motor Mille møder Heino på campingpladsen. Heino vil have guldet, men Motor Mille og Hr. Skæg har deres egne planer. Endelig finder de også ud af, hvorfor Heino har hypnotiseret dem og sendt dem til Tunesien for at stjæle Regnbuens guld.
Musikvideo: Regnbuens guld (02:17)
DR Ultra: 48 timer i Tunesien
Jonas Madsen fra Ultra Nyt er taget til Tunesien for at opleve så meget som muligt af landet på 48 timer. Han får hjælp fra de populære rejseyoutubere Paluch og Momme, og der er fuld fart på!
Overnatter i forladt hule (11:47)
De tre rejsekammerater tager ud til huler, hvor beduiner boede i gamle dage. Her skal de sove, men inden da skal de spille hockeykamp med stave af palmeblade og til en festmiddag med kamelkød. Momme viser også sine talenter som trommeslager. Der er næsten 40 grader, og hulerne er så varme, at Paluch og Momme vil sove ude, men det tør Jonas ikke. Han får den værste nat i sit liv.
Momme bliver gift! (14:41)
Momme får æren af at opleve et tunesisk bryllup helt tæt på – han er bruden! Dagen starter med en snak om varmen, og hvordan tuneserne mærker klimaforandringerne. Så har drengene en basket-konkurrence, og en stor præmie venter vinderen. Jonas møder en ung reporter, der kæmper for ytringsfrihed, og så deler de en kolossal is.
Øvrige film
Tegn det tunesiske flag i GeoGebra (06:50)
Instruktionsvideo til opgave 14