Gå til hovedindholdet Gå til undermenuen

Årets projekt og journalistik – interaktivt og i børnehøjde

I en helt ny sektion på hjemmesiden kan eleverne for første gang opdage, hvad årets hjælpeprojekt handler om, og hvorfor det kan gøre en forskel. Samtidig får I et indblik i journalistik – selvfølgelig lavet, så det er forståeligt i børnehøjde.

I kan bruge det sammen som en oplevelse i klassen – eller du kan lade større børn fordybe sig lidt ekstra og krydre arbejdet med sjove fagopgaver.

U-landskalenderens hjælpeprojekt i 2022 handler om at give Tunesiens børn en stemme og styrke et nyt og skrøbeligt demokrati.

I år præsenterer vi en helt ny sektion på hjemmesiden, hvor eleverne oplever projektet i børnehøjde – med en konkret og visuel, interaktiv fortælling. Aktiviteten er rettet til Dansk, Historie og IT og Medier, og den er suppleret af et par opgaver.

Hvorfor hjælper årets projekt – og journalistik?

Siden fortæller med enkle midler bl.a. eleverne om disse spørgsmål: I årets projekt vil tunesiske børn blive oplært som børne- og unge-reportere – hvorfor og hvordan det? Hvad laver en journalist overhovedet? Hvad har det arabiske forår betydet for ytringsfriheden og børns mulighed for at få en stemme i Tunesien? Og hvad gør IMS konkret for at styrke noget så abstrakt som medbestemmelse og ytringsfrihed i Tunesiens nye demokrati?

På arbejde med to unge-reportere

I følger de to unge reportere Youssef og Emna, som allerede er blevet oplært i et lignende projekt, og ser, hvordan de arbejder med journalistik og dokumenterer livet for Tunesiens børn.

I kommer også med ’bag scenen’ og følger tilblivelsen af hjemmesidens populære sektion om børneportrætter – som i år hedder ’Tunesiens Børn', og som netop er lavet sammen med de unge reportere.

I hører også om, hvad børne-reporterne skal lære. Og i korte explainer-videoer får I indblik i, hvad nyheder er, kilder og troværdighed, og hvordan nyheder kan være med til at skabe forandring.

Nemt at arbejde med i klassen – på to måder

Den nye sektion er fyldt med billeder, videoklip, små tekster og længere videoer. Du kan enten bruge den som en slags præsentation, I udforsker sammen i klassen, eller du kan lade eleverne dykke ned i den interaktive fortælling på egen hånd, hvilket dog kræver lidt flere læsefærdigheder.

Emnerne udfoldes videre i nogle tankevækkende og sjove aktiviteter for hele klassen, der får eleverne op af stolen og giver dem et konkret indblik i nogle journalistiske aspekter. Bl.a. en ’sig det videre’-aktivitet, der sætter fokus på kilder, og en aktivitet hvor klassen bliver udfordret på, hvor nemt det er at blive påvirket af nyheder.

Sektionen er målrettet IT og medier, Dansk og Historie for 2.-5. klasse.

Del på Facebook