Gå til hovedindholdet Gå til undermenuen

Opgaver og oplevelser for små og store – 'grydeklart' til mange fag

Spændende historier, masser af faglighed og faktastof, kreativitet, leg og bevægelse.



Årets undervisningsmateriale indeholder alt, hvad du skal bruge til et varieret, sjovt og lærerigt forløb om Tunesien og om børnenes liv der. Få overblik over fag, forløb og opgaver her.

Læs nedenfor om årets opgaver til

I materialet finder du ”grydeklare” forslag til et spændende grundforløb og til en række faglige opgaver og miniforløb, som du kan supplere undervisningen med. Alt i materialet understøtter Fælles Mål og er tilrettelagt, så både elever i 1.-2. klasse og 3.-5. klasse kan være med.

Forenklede Fælles Mål – og læringsmål

Alle opgaver er beskrevet trin-for-trin og lægges klar som printvenlige opgaveark i hjemmesidens Opgavebank. I lærervejledningen får du et samlet overblik over de kompetencemål, hver opgave tilgodeser. Og i hvert enkelt opgaveark får du en oversigt over de målpar, denne opgave understøtter, plus et forslag til læringsmål og tegn på læring, så det er nemt at dokumentere elevernes faglige udbytte.

Grundforløb og fagmoduler

De fleste lærere bruger materialet over flere uger i et eller flere fag – eller til fulde, tværfaglige temauger. Men man kan også sagtens nøjes med at plukke nogle enkelte opgaver eller aktiviteter. Mange af fagopgaverne er lavet, så de kan bruges 'fritstående'.

I lærervejledningen får du et forslag til et godt og varieret grundforløb – plus en række fagmoduler med opgaver og miniforløb, du kan plukke i efter behov. Lærervejledningen og læreruniverset på hjemmesiden rummer tilsammen alt, hvad du skal bruge.

Materialets opgaver er koblet til filmene, til hjemmesiden og til elevbogens fortælling, og de indeholder et miks af fagfaglige og kreative aktiviteter, klassediskussioner og arbejde med at researche og formidle stof.

Til Dansk:

Kirsten Sonne Harilds historie 'En farlig film' fra elevbogen er omdrejningspunktet for de danskfaglige opgaver. Eleverne kan bl.a. lege med fortællingens karakterer, og de kan genfortælle med billeder fra historien. I et særligt opgaveark har forfatteren selv lavet forslag til gode spørgsmål og samtaletemaer – kapitel for kapitel.

I kan også opføre læseteater i klassen – og evt. opføre det med stangdukker – på baggrund af de tre læs let-eventyr fra Tunesien, som Kirsten Sonne Harrild har skrevet til elevbogen.

Eleverne kan også lave deres egne digitale fotohistorier eller lave en 'Børnenes Egen U-landskalender', som de bagefter kan sende til f.eks. forældrene eller venskabsklassen. Det er en sjov, faglig aktivitet, hvor eleverne går på opdagelse, udvælger, disponerer og præsenterer et stof. Læs mere om web-værktøjet her.

Den aktivitet kan du på mellemtrinnet udvide med et scenariebaseret miniforløb om kommunikation. Her lærer eleverne at arbejde med målgrupper, at disponere og at skrive en god overskrift og en billedtekst.

På hjemmesiden og i elevbogen kan I arbejde med læsning med forskelligt lix og genre – fagtekster i små bidder, multimodale tekster og skønlitterære tekster, mange af dem med læsestøtte (oplæsning på hjemmesiden og skærmbøger med højtlæsning).

I får også en opgave til at arbejde med de populære foldebøger – eventuelt i samarbejde med Billedkunst.

I kan komme helt tæt på hverdagen for tre forskellige tunesiske børn med temasiden 'Tunesiens børn' med små film, vennebøger og fotos. Der hører et godt mini-forløb til. Læs mere om Tunesiens børn her.

Endelig får du i år en spændende mulighed for at introducere eleverne til, hvad medier er og hvorfor de er vigtige – hvor I bl.a. kommer omkring, hvad journalistik er, lokalmedier, ytringsfrihed og sandt/falsk. Det sker på en ny temaside om medier og om årets projekt med tilhørende opgaver, der laves af årets hjælpeorganisation, IMS. Læs om den nye temaside her.

Til Natur/teknologi:

I Tunesien står der stadig dele af den 132 kilometer lange akvædukt, en helt gigantisk og imponerende præcis konstruktion af store murbuer gennem landskabet. Den byggede romerne i oldtiden som den vandledning, der forsynede deres storby Karthago med frisk vand fra bjergene. I år skal eleverne gøre romerne kunsten efter og bygge deres egne akvædukter – men af papir og pap, ispinde, papsugerør og spaghetti. Akvædukterne skal kunne holde til, at der løber vand på toppen. Deres holdbarhed skal også testes.

I en anden opgave skal I arbejde med salt. Tunesien eksporterer nemlig meget salt – bl.a. til Danmark, hvor meget af det bruges som vejsalt om vinteren. Eleverne skal lave forsøg med saltets egenskaber. De skal lave mættede saltopløsninger, undersøge temperaturen i blandinger af is og salt, opdage hvorfor det kan smelte is, dyrke saltkrystaller og undersøge, hvordan vejsalt påvirker planter.

Desuden kan I arbejde med Sahara og ørkenens dyreliv gennem opgaver, quizzer og faktabøger. Der er også N/T-opgaver til arbejdet med U-landskalenderens to web-værktøjer, hvor eleverne laver flotte fotohistorier og digitale lågekalendere: Disse opgaver fokuserer på Tunesiens natur og geografi – og på at sammenligne menneskers livsvilkår.

N/T-opgaverne bruger 'IBSE-metoden', hvor eleverne både skal reflektere og selv være aktive. De bliver sat ind i et problem, skal opstille hypoteser og selv undersøge, hvordan de fungerer i praksis. Metoden er motiverende og god til at differentiere undervisningen, f.eks. mellem de mere teoretisk og mere praktisk stærke elever.

Til praktiske og kreative fag:

Billedkunst:

I Billedkunst kan I arbejde med tunesiske symboler, farver og mønstre i flere forskellige materialer.

Eleverne kan bl.a. arbejde med de farverige dørpartier med snirklede mønstre lavet af stifter, som er typisk for den gamle, arabiske medina i Tunis.

De kan også arbejde kreativt med symboler som Fatimas hånd, der beskytter mod ’det onde’ og som findes malet på vægge og mure eller som smykker mange steder ii Mellemøsten og Nordafrika.

Og så finder I flere skabeloner af tunesiske mønstre, som I kan arbejde med til f.eks. flotte malerier, julepynt og små julegaver.

Madkundskab:

I Madkundskab eller som del af en festlig afslutning kan eleverne være med til selv at lave nogle nemme og velsmagende, traditionelle retter fra Tunesien. Der er opgaveark med opskrifter, som er forenklede og lige til at gå til.

Faglig bevægelse:

Der skal også gives plads til fysisk aktivitet i undervisningen. Derfor finder du en række forslag til lege og bevægelse i Opgavebanken. Disse opgaver er lige nu under udvikling, men vi kommer med flere detaljer, så snart ideerne er på plads!

Brug materialet med eller uden IT:

Hjemmesiden rummer mange muligheder for at eleverne kan arbejde selvstændigt – alene eller i grupper – med research og digitale elevproduktioner. Men undervisningen kan også gennemføres uden IT. Læs f.eks. elevbogen, vis film i klassen og brug de mange opgaveark med faglige og kreative aktiviteter.

Bestil klassesæt nu med rabat

Trykt klassesæt 279 kr.

NB: Prisen stiger 1. juli

  • 30 elevbøger
  • 2 lærervejledninger
  • Adgang til app og web

Bestil trykt klassesæt

Bestil gratis PDF-klassesæt

Mening om materialet

Hvor er det stærkt at producere et undervisningsmateriale, der kan rumme alt dette helt ned i indskolingen.”

Det siger didaktikerne

Se elevbogen fra 2021

Sidste års elevbog giver dig et godt indtryk af, hvordan den nye udgave for 2022 er indrettet og fungerer – selv om alt indholdet bliver nyt.

Download elevbogen fra 2021 (pdf)

Se lærervejledning fra 2021

Sidste års lærervejledning giver dig et godt indtryk af, hvordan den nye 2022-udgave vil fungere – selv om indholdet selvfølgelig bliver helt nyt.

Download lærervejledning fra 2021 (pdf)

Del på Facebook